IMAGINASI UNTUK REALISASI

15873413_1232969960120964_7013582081839137178_n

[KUASA IMAGINASI]

Sebelum anda berdiri di hadapan audiens, anda bayangkan terlebih dahulu yg anda sedang berdiri dgn penuh yakin, ceria dan bertenaga di hadapan audiens.

Sebelum anda menerima tepukan gemuruh seusai tamat bicara, anda bayangkan terlebih dahulu yg anda diberikan penghargaan yg cukup meriah daripada seluruh dewan.

Tahu kenapa? Kerana apa yg anda bayangkan, itulah yg akan berlaku. InsyaAllah.

Maka tolonglah elakkan diri membayangkan perkara yg negatif.

Itu juga pasti berlaku!

#ampacoachbadr

Read More

SAMPAI BILA NAK TAKUT BERCAKAP?!!

[ SAMPAI BILA NAK TAKUT BERCAKAP?!! ]
.
Sejak saya join BBUS (Bijak Berbicara Untuk Semua), saya sudah berani untuk berbicara, yakin untuk buat presentasi dan lancar je nak close sales depan ratusan orang! Dulu nak bukak mulut pun susah!!!
.
Pada asalnya saya ni bukanlah seorang pemidato, pendebat atau pandai bercakap. Malah saya ni kategori pemalu dan segan. Nampak macam kecil masalah ni tapi sebenarnya ia masalah yang cukup besar. Besar untuk kerjaya saya, juga besar untuk hidup saya. SAYA SANGAT STRESS DAN RISAU!


IMG_3317 - Copy .
.
Tapi

Read More

5 Perkara Dibenci Audiens

Tahukah anda, tatkala anda berbicara di hadapan orang ramai, ada beberapa perkara yang anda mesti perhatikan agar tidak berlaku semasa bicara anda disampaikan! Jika tidak dijaga, dikhuatiri anda mencipta ‘haters’ sepanjang bicara anda!

Saya kongsikan 5 perkara yang dibenci audiens!

Read More

Jelajah Bijak Berbicara 2016!

bk

“Untuk menjadi seorang yang bijak berbicara, anda memerlukan khasiat yang terbaik untuk tubuh badan!”

Wah, ayat sebijik macam iklan di TV! Hehe…

Pada mulanya saya tidak terlalu menitik beratkan soal pemakanan. Asal ada, saya makan. Namun sekarang ini saya cukup particular dalam bab-bab ini.

Bukan sebab semakin gemuk ye (hehe, sebenarnya ada juga faktor tu), tapi memandangkan kita memerlukan tenaga ketika berjuang, kita mesti pastikan hanya yang terbaik menjadi santapan.

Kini saya bersama Nutri Khaira – khasiat susu kambing, membina bersama gagasan perjuangan untuk mencetuskan kebaikan. Dan cetusan ini berlaku menerusi Seminar Bijak Berbicara; CAKAP BAIK ATAU DIAM JE!

Hampir 10 buah sekolah kami jelajahi. Membawa mesej murni. Mengukir senyuman dan membimbing anak-anak muda menjadi lebih baik. Lebih baik dalam berkomunikasi.

Lebih menghormati ayah dan ibu. Lebih tahu bercakap baik dengan ustaz dan guru. Lebih faham kenapa orang tua-tua suka cara ini dan itu.

Walaupun penat berseminar selama 4 jam, rasa puas kekal buat selamanya! Dan alhamdulillah, tahun hadapan sudah ada sekolah yang bersedia menerima kunjungan kami.

Dan kami akan lakukan lebih baik daripada biasa!!! InsyaAllah!

#ampacitujihad

Read More

3 Langkah Beri Komen Tahap Profesional

Dalam beratus-ratus seminar yang saya kendalikan, saya dapat lihat satu budaya di kalangan peserta khususnya yang berbangsa Melayu, yang agak keberatan untuk memberi komen atau respon kepada rakan mereka yang membuat persembahan atau presentasi.

Alasan paling popular adalah mereka sendiri pun tak hebat dalam presentasi, mana mungkin mereka layak untuk memberi komen kepada presentasi orang lain.

Dan satu lagi alasan adalah mereka takut komen mereka bakal menghiris hati dan perasaan rakan mereka yang membuat presentasi.

Baiklah, mari kita selesai masalah ini bersama! InsyaAllah!

 

Read More